CO DOKÁŽE YOUTUBE
VIDEO V PODNIKÁNÍ
V tomto videu zjistíte 4 přínosy videa v podnikání
a 5 tipů pro přitažlivé video:
Pokud raději čtete, tak zde je video v textové podobě:
Už jste slyšeli pojem vlog? Jde o zkratku pro video blog, tedy dnes tak populární natáčení a publikování videí nejčastěji na YouTube. Proto se tito vlogeři nazývají taky YouTubeři.
Zajímá vás, jak tento fenomén funguje a co by vlogování mohlo přinést do vašeho byznysu a podnikání? Tak o tom si podrobněji řekneme v tomto článku a videu.
Určitě znáte některého slavného YouTubera, jsou to většinou mladí lidé, kteří natáčejí videa jak hrajou hry, vaří, cvičí či mají svůj obor pro který jsou známí a vydělávají desítky tisíc korun, někteří až k milliónům. A že nevíte, jak to funguje a kdo jim za to platí?
Především potřebují sledovanost a pak firmy, které si u nich zaplatí reklamu. Nebo si reklamu povolí přímo u videí na YouTube, který je pak odměňuje právě podle počtu shlédnutí nebo prokliku na reklamu v jejich videu.
Možná si říkáte, že se nepotřebujete předvádět na videu, aby vám za to někdo platil, že máte své podnikání a tam potřebujete získat zákazníky. Právě proto nemáte být YouTubery, jak je dneska známe, protože ten jejich byznys je postavený jinak, oni potřebují dělat show a bavit lidi, zvyšovat sledovanost, protože to jim přitáhne reklamní partnery a zvětší zisky z reklamy, kterou oni žijou. Vy dokonce ani nepotřebujete milióny odběratelů, jak mají oni. Proto prosím neočekávejte takové výsledky u svých videí. Pokud máte svou firmu či byznys se svými službami a produkty, tak to zde funguje jinak.
Pro vás video může mít úplně jiný přínos.
Například některý z těchto:
Jasnější sdělení díky videu
S videem máte menší konkurenci
Díky videu je jednodušší uzavření obchodu
Navíc i uzavření obchodu v této fázi je již daleko jednodušší a příjemnější. Pokud totiž nakupujeme, tak daleko raději nakupujeme od lidí a firem, které známe a kterým věříme.
Nechci ani tvrdit, že uživatel koukne na video a jde nakoupit, tak to není. Pokud však pravidelně publikujeme videa s praktickým a užitečným obsahem, který naši potenciální zákazníci hledají, tak se jim častěji dostáváme na oči, připomínáme se, oni se vracejí a později nakupují.
Video je levná forma propagace
Uživatelé na internetu nehledají video reklamy, ale řešení, rady, tipy, návody a odpovědi na své otázky. A ta mladší generace zábavu, to však nejspíše nebude vaše cílová skupina, ta patří těm YouTuberům.
Ono v každé marketingové komunikaci jde o to dostat se co nejčastěji na monitor potenciálního zákazníka. Ne však se zprávou “reklama na nejlepší produkt”, ale zprávou “toto vám pomůže s řešením”. Např. když budu prodávat sekačky, tak první video, které by měli potenciální zákazníci vidět by bylo “jak vybrat sekačku, která poseče trávník, že vám soused bude závidět”. Při této formě propagace funguje lépe – první pomáhat a potom teprve prodávat.
Navíc lidé daleko více a raději sdílejí videa než textový obsah.
Jak by mělo vypadat přitažlivé video, které získá pozornost u potenciálních zákazníků?
Takové video potřebuje mít určitý styl. Doba, kdy se firmy prezentovaly uzavřeným korporátním stylem je pryč. Je čas otevřít se, ukázat svou lidskou tvář, naladit se na stejnou vlnu jako naši zákazníci a mluvit jich řečí. Najít stejnou notu a vtáhnout je do děje, vzbudit zájem a zvědavost.
Dívali byste se na video, kde by zkostnatělý pán v kravatě vysvětloval všechny výhody a vlastnosti produktu nebo spíše na někoho, kdo mluví úplně přirozeně a třeba začne větou: “Možná stejně jako já před pár lety řešíte to, jak … a nevíte si vůbec rady. Podívejte se, na co jsem přišel…”
U videí jde hlavně o přirozenost a to dotknout se emocí diváka, protože ty ovlivňují naše rozhodnutí koupit nebo nekoupit. Např. společnost Apple ani v reklamách neukazuje vlastnosti produktu, ale emoce při jeho použití. Třeba jak jezdí kluci na skejtu a natáčí se na iPhone.
Video umí podpořit představivost, vyvolat pocity a emoce kolem produktu. O to právě jde.
Videama tedy potřebujeme v podnikání otevírat problémy naší cílové skupiny a inspirovat řešeními z našeho oboru s našimi produkty a službami.
Jak tvořit videa
Možná si říkáte, že tvořit videa bude drahé. V tom případě vás vyvedu z omylu. Lidé se nechodí na videa dívat a kochat jejich kvalitou a speciálními efekty, ale dodívají se tehdy, pokud video má pro ně užitečný obsah a informace. Není tedy potřeba mít nejmodernější technické vybavení a štáb, mnohdy stačí mobil s dobrou kamerou nebo si najít kameramana, který natočí video s dobrým zvukem a nasvícením a pak jej pěkně sestříhá.
A koho postavit před kameru? Ideálně někoho z firmy, kdo ji může reprezentovat. Jak už jsem psal jde hlavně o přirozenost a kdo zná nejlépe to co vaše firma dělá? A jestli neumí mluvit před kamerou, tak existují čtecí zařízení a jde o to si natrénovat, aby nebylo poznat že je to čtené. Každopádně, já tento text, taky ve videu čtu 🙂
V poslední době jsem zahlédl pár firem, které takto dělají třeba měsíční video novinky z firmy a jejich oboru a každý měsíc jsou ve videu 3 jiní lidé z firmy. Nebo taky natáčejí rozhovory se zákazníky či tipy z oboru, ve kterém firma působí. A funguje to.